ΤΙ ΛΕΜΕ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΔΗΜΙΑ COVID-19

ΤΙ ΛΕΜΕ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΔΗΜΙΑ COVID-19

Με τις επιδημικές διαστάσεις που παίρνει η ασθένεια του κορωνοϊού (SARS-CoCV-2), τη σχετική καταιγιστική ενημέρωση από τα ΜΜΕ και το Διαδίκτυο, αλλά και τις ενδοοικογενειακές σχετικές συζητήσεις, πολλά παιδιά έχουν διάχυτη την ανησυχία για τις επιπτώσεις της λοίμωξης στην υγεία και την ασφάλεια τους, αλλά και στην υγεία και την ασφάλεια της οικογένειας και των φίλων τους. Η εκθετική αύξηση των κρουσμάτων, τα προληπτικά μέτρα που λαμβάνονται, η διάσταση που δίνεται από τα ΜΜΕ, επηρεάζουν την ψυχολογία και την καθημερινή ζωή των παιδιών. Σχολεία και φροντιστήρια κλείνουν, σχολικά ταξίδια, αθλητικά τουρνουά και οικογενειακές διακοπές αναβάλλονται ή ακυρώνονται.

Δικαιολογείται λοιπόν τα παιδιά να παρουσιάζουν αυξημένο δείκτη ανησυχίας. Κάποια μάλιστα, που από την φύση τους είναι αγχώδη, μπορεί να παρουσιάσουν εμμονικές αντιδράσεις στο πλύσιμο των χεριών, τη λήψη προληπτικών μέτρων, στο φόβο για ζωντανή επικοινωνία και συμμετοχή σε συναθροίσεις, σε βαθμό ψυχικής διαταραχής που να απαιτείται ιατρική φροντίδα.

evaggelos-golas-orl-blog-ti-leme-sta-paidia-gia-ton-covid

Εδώ οι ειδικοί λένε ότι με την κατάλληλη προσέγγιση τα παιδιά μπορούν να είναι ενημερωμένα, να αισθάνονται ασφαλή και να διαχειρίζονται με επιτυχία τους φόβους των. Άτομα από το οικογενειακό και το εκπαιδευτικό περιβάλλον, θα πρέπει να παρέχουν στα παιδιά ειλικρινείς και ακριβείς πληροφορίες προσαρμοσμένες στην ηλικία και το αναπτυξιακό τους επίπεδο, για απορίες και ερωτηματικά που προκύπτουν. Ωστόσο, είναι επίσης αποδεκτό ότι κάποιες απορίες δεν μπορούν να απαντηθούν. Η ροή πληροφοριών για τον τρόπο εξάπλωσης του ιού, τα μέτρα προστασίας που πρέπει να λαμβάνονται, ο σαφής περιορισμός της επικοινωνίας και των συναναστροφών, οι προτεινόμενες θεραπείες με αμφίβολα αποτελέσματα, ο δείκτης θνησιμότητας που εκτινάσσεται στα ύψη, όλα αυτά τα πρωτόγνωρα και σοκαριστικά δεδομένα προφανώς πέφτουν και στην αντίληψη των παιδιών.

Θα πρέπει λοιπόν τα παιδιά να έχουν ενημέρωση από πρώτο χέρι, με ειλικρίνεια, ηρεμία και χωρίς ίχνος πανικού. Στη κάθε ευκαιρία, υπενθυμίστε στα παιδιά ότι υπάρχουν πολλοί επιστήμονες σε μεγάλα ερευνητικά κέντρα που εργάζονται μέρα νύχτα για να βρουν λύσεις στο πρόβλημα και να μας κρατήσουν ασφαλείς. Είναι σημαντικό να δίνουμε προσοχή όχι μόνο σε αυτά που λέμε, αλλά και πώς τα λέμε. Όταν μιλάμε για την επιδημία και τον ιό πρέπει να είμαστε ήρεμοι και πειστικοί. Αν η φωνή μας προσδίδει φόβο και ανησυχία στα λεγόμενα μας, θα επηρεάσουμε αρνητικά τα παιδιά και θα τα γεμίσουνε άγχος, ανησυχία και μαύρες σκέψεις.

Είναι σκόπιμο να συζητάμε αυτά που έχουν ήδη ακούσει, ώστε να γνωρίζουμε τι ξέρουν και να μας δίνεται η ευκαιρία να διορθώνουμε φήμες και ανακριβείς πληροφορίες. Στο παιδικό μυαλό ο κίνδυνος μπορεί να πάρει απίθανες διαστάσεις και αυτό πρέπει να το προλαβαίνουμε. Το ίδιο ισχύει και όταν οι ενήλικες συζητούν μεταξύ τους. Πρέπει να γνωρίζουμε ότι «τα παιδιά ακούνε» και εισπράττουν κάθε άγχος ή πανικό που εκφράζουν οι ενήλικες. Ορισμένα παιδιά που έχουν εμπειρία από σοβαρή ασθένεια στο παρελθόν ή βίωσαν απώλεια προσφιλών ατόμων μπορεί να είναι ιδιαίτερα ευάλωτα σε δελτία ειδήσεων σχετικά με την νόσο ή σε εικόνες ασθένειας ή θανάτου. Αυτά τα παιδιά χρειάζονται ιδιαίτερη μεταχείριση και ειδική αντιμετώπιση.

 

Είναι χρήσιμο και ασφαλές να είμαστε καθησυχαστικοί στις συζητήσεις μας αλλά δεν πρέπει να δημιουργούμε μη ρεαλιστικές εικόνες. Τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν ότι θα προσαρμοσθούμε στα καινούργια δεδομένα για να αντιμετωπίσουμε την επιδημία έστω κι αν αυτό σημαίνει μεγάλες αλλαγές στην καθημερινότητα μας.

Η επιδημία αποτελεί μια προσωρινή κατάσταση, η οποία θα περάσει και θα μπούμε πάλι στη κανονική μας ζωή. Δεν πρέπει όμως να υποσχεθείτε ότι κανείς από το άμεσο ή ευρύτερο περιβάλλον σας δεν θα αρρωστήσει. Πάντως, το αισιόδοξο μήνυμα είναι ότι τα περισσότερα παιδιά αντιμετωπίζουν ψύχραιμα και με ρεαλισμό τη κατάσταση, δείχνουν ότι προσαρμόζονται στα καινούργια δεδομένα και ότι διαθέτουν τη δύναμη να ξεπεράσουν τα πρακτικά και ψυχολογικά προβλήματα που δημιουργεί η επιδημία του SARS-CoCV-2.

 

Ιωάννα-Ελένη (Ελεάννα) Βιρβιδάκη, PhD, CCC-SLP
Μάστερ Παθολογίας Λόγου-Ομιλίας-Κατάποσης, Πανεπ. Βοστώνης, Η.Π.Α.
Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπ. Ιωαννίνων
email: info@virvidaki.gr

Βιογραφικό.
H Ελεάννα Βιρβιδάκη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα ενώ έλκει την καταγωγή της από τα Χανιά. Το 1994 ξεκίνησε τον κύκλο των σπουδών της στην Βοστώνη των Ηνωμένων Πολιτειών με προπτυχιακές
σπουδές ιατρικής κατεύθυνσης και συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στην Παθολογία Λόγου και Ομιλίας από το Boston University (MSc). Το 2001 απέκτησε το δίπλωμα της κλινικής επάρκειας (Certificate of Clinical Competence) στην Παθολογία Λόγου και Ομιλίας από την Αμερικάνικη Ένωση Λογοπαθολόγων και Ακοολόγων (ΑSHA), της οποίας παραμένει ενεργό μέλος έως και σήμερα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και πριν την επιστροφή της στην Ελλάδα, εργάσθηκε ως υπεύθυνη λογοπαθολόγος σε μεγάλες μονάδες αποκατάστασης νευρογενών διαταραχών επικοινωνίας και κατάποσης ενώ παράλληλα προσέφερε
εθελοντικά τις υπηρεσίες της στην κλινική λογοπαθολογίας του Massachusetts General Hospital. To 2003 επέστρεψε στην Αθήνα όπου συνεργάστηκε επί σειρά ετών με το Ιατρικό Κέντρο Αθηνών και την Μονάδα Αγγειακών Εγκεφαλικών Επεισοδίων του Νοσοκομείου Αλεξάνδρα. Έχει συμμετάσχει με πολυάριθμες ανακοινώσεις ως προσκεκλημένη εισηγήτρια και συντονίστρια σε διαλέξεις και στρογγυλές τράπεζες σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια, με επίκεντρο εισηγήσεων στην αξιολόγηση και αποκατάσταση νευρογενών διαταραχών επικοινωνίας και σίτισης-κατάποσης (δυσφαγίας). Από τα τέλη του 2009, λειτουργεί το ιδιωτικό της γραφείο στα Ιωάννινα, σήμερα ως επιστημονική υπεύθυνη της διερευνημένης διεπιστημονικής ομάδας «Λογοποίηση». Μεταξύ του 2009-2015, επιτέλεσε το διδακτικό της έργο στο τμήμα λογοθεραπείας του Πανεπιστημίου Ηπείρου ως έμμισθη επιστημονική συνεργάτης ενώ τελευταία, αποτελεί ακαδημαϊκή υπότροφο των τμημάτων λογοθεραπείας των Πανεπιστημίων Πατρών και Ιωαννίνων. Κλινικά, ασχολείται με
παιδιά, εφήβους, ενήλικες και υπερήλικες με διαταραχές ομιλίας και λόγου/γλώσσας, ενώ τα κύρια κλινικά και ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζουν στους τομείς αποκατάστασης λόγου-ομιλίας και σίτισης- κατάποσης σε επίκτητες νευρολογικές βλάβες. Σήμερα, είναι διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με αντικείμενο τον προσυμπτωματικό έλεγχο κατάποσης στο οξύ αγγειακό
εγκεφαλικό επεισόδιο.