Η ΣΙΩΠΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΧΡΥΣΟΣ

Η ΣΙΩΠΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΧΡΥΣΟΣ

Εάν το παιδί σας δεν ακούει καλά ή δεν μιλάει καθαρά πρέπει άμεσα να ενεργήσετε.
Κάποια παιδιά γεννιούνται με προβλήματα ακοής. Άλλα πάλι γεννούνται με φυσιολογική ακοή και αρχίζουν να έχουν προβλήματα ακοής όπως μεγαλώνουν.
Τα προβλήματα ακοής μπορεί να είναι μόνιμα, παροδικά ή προοδευτικά επιδεινούμενα.
Μπορείτε να βοηθήσετε τον ΩΡΛ σας να αποφασίσει αν η ακοή του παιδιού σας πρέπει να ελεγχτεί με ακοολογικά tests.
Τα προβλήματα ακοής μπορεί να είναι προσωρινά ή μόνιμα. Διαβάστε τη λίστα ελέγχου ακοής.
Εντοπίστε το test που αντιστοιχεί στην ηλικία του παιδιού σας. Τσεκάρετε το Ναι ή Όχι για κάθε ερώτηση. Δώστε το αποτέλεσμα.

Αν υποπτεύεστε ότι το παιδί σας έχει πρόβλημα ακοής μην αφήνετε το χρόνο να περνάει. Ενημερώστε το γιατρό σας άμεσα!

Βρέφος μέχρι ηλικίας 3 μηνών

  • Αντιδρά στους δυνατούς ήχους – θορύβους
  • Ηρεμεί στο άκουσμα της φωνής σας
  • Γυρνά το κεφάλι του προς το μέρος σας όταν του μιλάτε
  • Αφυπνίζεται στο άκουσμα δυνατών ήχων και φωνών
  • Χαμογελάει όταν του μιλάτε
  • Φαίνεται να αναγνωρίζει τη φωνή σας και ηρεμεί αν κλαίει

Από 3 – 6 μηνών

  • Κοιτάει ευθέως ή στρέφει το κεφάλι του κατά την διεύθυνση ενός νέου ήχου
  • Ανταποκρίνεται στο ΟΧΙ και αλλάζει το τόνο της φωνής του
  • Φαίνεται να μιμείται τη φωνή σας
  • Χαίρεται με παιχνίδια που παράγουν ήχο
  • Αρχίζει να επαναλαμβάνει ήχους (Οοο!!! Ααα!!! Μπα-μπα, Μα-μα)
  • Φοβάται – τρομάζει στο άκουσμα δυνατού ήχου

Από 6 έως 10 μηνών

  • Αντιδρά στο όνομα του μπαμπά ή μαμά του ή στον ήχο του τηλεφώνου ή άλλης φωνής σε ένταση κανονικής ομιλίας
  • Γνωρίζει λέξεις κοινών αντικειμένων (ποτήρι, παπούτσι, κλπ)
  • Αντιδρά σε χαιρετισμό
  • Παράγει φωνητικούς ήχους ακόμη και όταν είναι απομονωμένο
  • Αρχίζει να ανταποκρίνεται σε εντολές όπως: έλα εδώ!
  • Κοιτάει προς φωτογραφίες ή πρόσωπα όταν κάποιος αναφέρεται σε αυτά

10 έως 15 μηνών

  • Παίζει με την φωνή του, αισθάνεται και διασκεδάζει με τους ήχους
  • Προσανατολίζεται και κοιτάει οικεία αντικείμενα ή πρόσωπα όταν αναφερόμαστε σε αυτά
  • Μιμείται απλές λέξεις ή ήχους. Μπορεί και να χρησιμοποιεί κάποιες απλές λέξεις εννοιολογικά ορθά
  • Χαίρεται παιχνιδάκια με απλές λέξεις

15 έως 18 μηνών

  • Εκτελεί απλές εντολές όπως: Δώσε μου τη μπάλα
  • Χρησιμοποιεί λέξεις όπως αυτός αυτή που συχνά πρωτομαθαίνει
  • Χρησιμοποιεί απλές προτάσεις 2-3 λέξεων για να εκφραστεί ή να ζητήσει πράγματα
  • Γνωρίζει 10 έως 20 λέξεις

Από 18 έως 24 μηνών

  • Αντιλαμβάνεται και απαντά σε απλές ερωτήσεις με Ναι ή Όχι όπως: “Πεινάς;”
  • Αντιλαμβάνεται απλές φράσεις όπως: … στο τραπέζι, …στη κούνια
  • Ικανοποιείται και χαίρεται όταν του αναγνώσουν κατάλληλα αναγνώσματα
  • Καταδεικνύει σχετική εικόνα όταν του ζητηθεί

24 έως 36 μήνες

  • Αντιλαμβάνεται το «όχι τώρα» «όχι άλλο»
  • Επιλέγει αντικείμενα ανάλογα με το μέγεθος όταν του ζητηθεί (…το μικρό, …το μεγάλο)
  • Ακολουθεί απλές εντολές όπως: φέρε τα παπούτσια σου, πιες το γάλα σου.
  • Αντιλαμβάνεται λέξεις που δίνουν εντολές δράσης όπως: πήδα, τρέξε

Υπάρχουν άλλα άτομα στη οικογένεια όπως αδελφές και αδέλφια με προβλήματα υγείας;

  • Είχε η μητέρα κατά την εγκυμοσύνη ή το τοκετό ιατρικά προβλήματα όπως σοβαρές ασθένειες, τραυματισμούς, χρήση ουσιών ή φαρμάκων
  • Το μωρό γεννήθηκε πρόωρα με τι βάρος
  • Το μωρό είχε προβλήματα στη γέννα
  • Το μωρό συχνά τρίβει και τραβά τα αυτιά του
  • Το παιδί έχει περάσει οστρακιά
  • Το παιδί πέρασε μηνιγγίτιδα
  • Το παιδί το τελευταίο έτος πέρασε ωτίτιδες (αριθμό)
  • Το παιδί πέρασε κρυολογήματα, αλλεργικές εκδηλώσεις, ωτίτιδες, μια φορά το μήνα πιο συχνά

Εφόσον υπάρξουν θετικές απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα και εφόσον έχετε την αίσθηση οτι “κάτι δεν πάει καλά” με την ανταπόκριση του παιδιού στα ηχητικά ερεθίσματα από το περιβάλλον, ενημερώστε άμεσα τον γιατρό σας και ζητήστε έλεγχο της ακοής.

 

Κάντε εδώ το 5 λεπτων test για την εκτιμηση της ακουστικης σας ικανότητας5 λεπτων test για την εκτιμηση της ακουστικης σας ικανότητας...

 

Ιωάννα-Ελένη (Ελεάννα) Βιρβιδάκη, PhD, CCC-SLP
Μάστερ Παθολογίας Λόγου-Ομιλίας-Κατάποσης, Πανεπ. Βοστώνης, Η.Π.Α.
Διδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπ. Ιωαννίνων
email: info@virvidaki.gr

Βιογραφικό.
H Ελεάννα Βιρβιδάκη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα ενώ έλκει την καταγωγή της από τα Χανιά. Το 1994 ξεκίνησε τον κύκλο των σπουδών της στην Βοστώνη των Ηνωμένων Πολιτειών με προπτυχιακές
σπουδές ιατρικής κατεύθυνσης και συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στην Παθολογία Λόγου και Ομιλίας από το Boston University (MSc). Το 2001 απέκτησε το δίπλωμα της κλινικής επάρκειας (Certificate of Clinical Competence) στην Παθολογία Λόγου και Ομιλίας από την Αμερικάνικη Ένωση Λογοπαθολόγων και Ακοολόγων (ΑSHA), της οποίας παραμένει ενεργό μέλος έως και σήμερα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και πριν την επιστροφή της στην Ελλάδα, εργάσθηκε ως υπεύθυνη λογοπαθολόγος σε μεγάλες μονάδες αποκατάστασης νευρογενών διαταραχών επικοινωνίας και κατάποσης ενώ παράλληλα προσέφερε
εθελοντικά τις υπηρεσίες της στην κλινική λογοπαθολογίας του Massachusetts General Hospital. To 2003 επέστρεψε στην Αθήνα όπου συνεργάστηκε επί σειρά ετών με το Ιατρικό Κέντρο Αθηνών και την Μονάδα Αγγειακών Εγκεφαλικών Επεισοδίων του Νοσοκομείου Αλεξάνδρα. Έχει συμμετάσχει με πολυάριθμες ανακοινώσεις ως προσκεκλημένη εισηγήτρια και συντονίστρια σε διαλέξεις και στρογγυλές τράπεζες σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια, με επίκεντρο εισηγήσεων στην αξιολόγηση και αποκατάσταση νευρογενών διαταραχών επικοινωνίας και σίτισης-κατάποσης (δυσφαγίας). Από τα τέλη του 2009, λειτουργεί το ιδιωτικό της γραφείο στα Ιωάννινα, σήμερα ως επιστημονική υπεύθυνη της διερευνημένης διεπιστημονικής ομάδας «Λογοποίηση». Μεταξύ του 2009-2015, επιτέλεσε το διδακτικό της έργο στο τμήμα λογοθεραπείας του Πανεπιστημίου Ηπείρου ως έμμισθη επιστημονική συνεργάτης ενώ τελευταία, αποτελεί ακαδημαϊκή υπότροφο των τμημάτων λογοθεραπείας των Πανεπιστημίων Πατρών και Ιωαννίνων. Κλινικά, ασχολείται με
παιδιά, εφήβους, ενήλικες και υπερήλικες με διαταραχές ομιλίας και λόγου/γλώσσας, ενώ τα κύρια κλινικά και ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζουν στους τομείς αποκατάστασης λόγου-ομιλίας και σίτισης- κατάποσης σε επίκτητες νευρολογικές βλάβες. Σήμερα, είναι διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με αντικείμενο τον προσυμπτωματικό έλεγχο κατάποσης στο οξύ αγγειακό
εγκεφαλικό επεισόδιο.